Hoe blijf ik gezond in deze crisistijd?

Nu Fitlife en alle andere dagbesteding alweer een tijdje dicht zitten kunnen we ons voorstellen dat het lastig is om aan de dagelijkse beweging te komen, misschien verveel je je intussen een ongeluk, mis je familie en vrienden en is het lastig om invulling te geven aan de dag. In deze blog wil ik jullie graag wat tips geven om hier misschien iets beter mee om te kunnen gaan! Want hoe zorg ik er eigenlijk voor dat ik thuis in beweging blijf?x

pexels-photo-949126

Een goede stok achter de deur is zorgen voor vaste sportmomenten, dit ben je natuurlijk bij Fitlife ook gewend. Hierdoor zorg je voor een stukje structuur en maak je een soort afspraak met jezelf, op deze manier is het makkelijker om het ook echt te gaan doen. Momenteel worden er door allemaal verschillende sportscholen online lessen aangeboden met verschillende workouts die je thuis kunt doen, natuurlijk super handig in deze tijd! Omdat er zoveel verschillende opties zijn heb ik een leuke site uitgezocht waar handige en goede online lessen zijn te zien! Neem eens een kijkje op de website https://www.ikwordtopfit.nl/. Hier worden maar liefst 26 trainingen aangeboden door niemand minder dan Dirk Kuyt. Deze trainingen zijn op elk niveau uit te voeren en dus haalbaar om thuis te doen! Mocht je geen zin hebben om een hele les te volgen, probeer dan elke ochtend wanneer je wakker wordt, of in de avond voordat je naar bed gaat wat rek en strek oefeningen te doen. Zo worden je spieren toch geprikkeld. Ook zend omroep max elke werkdag om 10:45 Nederland in beweging uit. Hier kun je voor de tv mee bewegen, erg leuk en je wordt goed gemotiveerd! Probeer overdag verder zoveel mogelijk dingen in huis zelf te doen, denk hierbij aan de afwas, opruimen, afstoffen etc. Hiermee ben je in beweging en gebruik je ongemerkt toch best wat spieren!

Probeer een dagelijks ritme te vinden

Naast bovenstaande kan ik me voorstellen dat je je misschien wel verveelt en het lastig vindt om invulling te geven aan de dag. De dagelijkse routine is helemaal weggevallen en dat is niet niks. Gelukkig zijn er een aantal dingen die ervoor kunnen zorgen om toch een ritme te houden in de dag. Dit zorgt voor meer productiviteit en je gaat er beter door in je vel zitten! Bekijk per dag wat je graag wilt doen, zijn er boodschappen die gehaald moeten worden, wil je iemand bellen, moeten er dingen in huis gebeuren? Maak hiervan een lijstje en werk ze één voor één af. Dit kan je de avond ervoor doen, zo heb je duidelijk voor jezelf wat er de volgende dag op de planning staat. Zorg ervoor dat je elke dag een leuk momentje voor jezelf in plant, misschien is dit iemand bellen, wat kijken op tv, met iemand kletsen of je favoriete muziek luisteren! Ook is het misschien verleidelijk om nu lang uit te slapen en laat naar bed te gaan. Maar toch is het echt beter om hiervoor bijvoorbeeld een bepaalde dag aan te houden of alleen de weekenden. Zet op de overige dagen een wekker en zorg ervoor dat je niet al te laat naar bed gaat, je lichaam en geest zullen zich hierdoor beter voelen. Daarnaast is het belangrijk om elke dag, als dat mogelijk is, even een frisse neus te halen. We hebben geluk dat de zon de laatste dagen volop aanwezig is. Dus ga elke dag even lekker in de zon zitten, zorg er hierbij natuurlijk wel voor dat je dit veilig op doet op gepaste afstand van andere mensen! De buitenlucht zal je goed doen, net als de Vitamine D die je van de zon krijgt! Zorg er ook voor dat je deze dagen gezond blijft eten, dit is niet alleen goed voor je lichaam maar ook zul je je hierdoor lekkerder gaan voelen en is het goed voor de weerstand! Erg belangrijk dus! Eet genoeg groentes en fruit en probeer de suikers meer te vermijden!

Het kan in deze tijd misschien ook lastig voor je zijn dat je minder mensen kunt zien dan normaal en je daardoor alleen voelt. Probeer daarom via bellen en beeldbellen toch dagelijks wat mensen te spreken. Weet je niet goed hoe dit werkt, vraag het dan gewoon aan iemand die je kan helpen! Het is belangrijk om in deze tijd mensen te blijven spreken, en misschien wel even je hart te luchten. Mocht je niet altijd iemand hebben om te bellen, dan kun je altijd naar Fitlife bellen. Wij nemen graag even de tijd om gezellig te kletsen. Ook is er een speciale luisterlijn die je in deze tijd wat steun kan bieden. De site hiervoor is https://www.deluisterlijn.nl/, deze lijn is dag en nacht beschikbaar en heeft ook een chat waar je kan praten met iemand!

Hopelijk kunnen jullie wat tips uit deze blog halen en zien we elkaar snel weer!

 

Tot die tijd, stay safe & positive! 

Team Fitlife.